Overbelading /aslastoverschrijding
De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert regelmatig of goederenvervoerders zich aan de wet- en regelgeving houden. Zo werd onlangs nog een driedaagse actie in Zeeland gehouden, waarbij de ILT bij maar liefst een derde van de gecontroleerde vrachtwagens een overtreding constateerde. Overbelading was daar één van.
Elke vrachtwagen heeft een maximum toegestane massa of totaalgewicht. Een vrachtwagen mag niet te zwaar worden beladen; niet worden overbeladen.
Ook heeft elke as van een vrachtwagen een maximum toegestane aslast. Deze verschilt vaak per as. Het overschrijden van de aslasten komt veel voor bij transport waarbij sprake is van deellading of deellossing. Als een deel van de lading van een vrachtwagen wordt gelost kan het gebeuren dat het overige gewicht van de lading niet meer gelijk over de vrachtwagen is verdeeld en er op één of meer van de assen teveel druk ontstaat. Een vrachtwagen hoeft dus niet te zwaar te zijn beladen voor het overschrijden van de aslasten.
Strafrechtelijk vervolg
Bij een overschrijding van minder dan 5 procent van de toegestane maximummassa of de som van de aslasten, dan wel bij een overschrijding van minder dan 10 procent van de toegestane aslasten, wordt niet geverbaliseerd. Komt de overschrijding daarboven, dan wordt proces-verbaal opgemaakt en wordt (veelal) een strafrechtelijk vervolg gegeven aan de overtreding. Dit kan via een transactie, een strafbeschikking, maar ook door een oproeping om voor een economische politierechter te moeten verschijnen.
Er staan hoge boetes op overbelading en aslastoverschrijding.
Ook kunnen de politie en de ILT ter plaatse optreden wanneer de totale massa met meer dan 10% wordt overschreden of de aslast met meer dan 20%. De politie en ILT kunnen dan bijvoorbeeld beslissen dat het te zwaar beladen voertuig moet blijven staan en de lading moet worden overgeladen of deels worden afgeladen.
Bij vervoerders van wie het aannemelijk wordt geacht dat zij de kans op betrapping van overtredingen, zoals overbelading of aslastoverschrijding, als een bedrijfsrisico aanvaarden, kan nog een stap verder worden gegaan dan het opleggen van boetes en het treffen van maatregelen ter plekke. Wanneer bij herhaling sprake is van economische delicten, zoals overbelading en aslastoverschrijding, en de bedrijfsvoering niet, althans onvoldoende, lijkt te worden aangepast om dergelijke delicten te voorkomen, kan een officier van justitie bij een rechter naast een geldboete, als bijkomende straf de (voorwaardelijke) gehele of gedeeltelijke stillegging van een onderneming vorderen.
Gezien de hoogte van de boetes en het soort maatregelen, zoals die van de (voorwaardelijke) gehele of gedeeltelijke stillegging van een transportbedrijf, is het raadzaam om tijdig juridisch advies in te schakelen.
Komt het dus zover dat u van de weegbrug naar de weegschaal van Vrouwe Justitia, dus naar de rechter, moet, dan kunt u bellen.